Tuesday, June 6

Bra bohag

Mitt, tydligen värdefulla bord, är som tidigare nämnt märkt med Bra Bohag. Men vad är då Bra Bohag kanske någon undrar. Jo, i stil med allt annat konsumentvänligt under 40-50-60-talen, Triva-serien för NK och Kooperationens möbelsortiment till exempel, så är Bra Bohag en slags märkning för god kvalité.

Bra Bohag bildades i början 1950 som en ekonomisk förening med elva stora företag inom heminredningens område, och bestod från början av följande företag:

Ljungs Industrier AB= Dux sängar och Dux Möbler

AB Svenska Möbelfabrikerna,
Bodafors
AB Karl Andersson & Söner,Husqvarna
AB Hugo Troeds Industrier,
Bjärnum
AB Hagafors Stolfabrik, Nässjö
E Tingström Möbelfabriks AB, Valdemarsvik
Elias, Linköping
AB Nybrofabriken, Fröseke
Bergbom & Co AB, Malmö
Tabergs Yllefabrik AB, Smålands Taberg

Mölnlycke Väfveri AB, Göteborg

Mitt bord är tillverkat av AB Hugo Troeds Industrier, Bjärnum. De möbler som ingick i Bra Bohags förening är märkta med en stämpel. Denna stämpel verkar ha förändrat sig genom åren. På mitt bord består stämplen av en ram runt "Bra Bohag", tillsammans med informationen om vem som formgivit och vem som tillverkat. Men jag har även hittat en som ser ut såhär;


Den senare ser faktiskt ut att var något mer 70-tal, med de två fåglarna, medan den på mitt bord är något mer stilren vilket passar mer in på 50-60-talet kanske.

Det fanns även en tidskrift som hette Bra Bohag, som gavs ut mellan 1959 och 1962. Den presenterade sig som en tidning för alla hemintresserade. Jag vet inte om den har med föreningen att göra, men det borde varit ett naturligt led i att sälja ut sina produkter. Föreningen verkar i varje fall ha gett ut en katalog vid namn Bra Bohag, ett par år efter 1962.

Så för er som gillar att krypa omkring och kika under bord och stolar och vända på koppar och fat, hittar ni Bra Bohag-stämplen under någon möbel så är det bara att slå till. Fynd & kvalité!

5 comments:

Dilbert said...

Jösses amalia...hur lång tid tog det att ta reda på allt detta? Fint bord iaf. Har du matchande stolar likväl?

malla said...

Inte så värst lång tid, tyckte inte det fanns så mkt info... :) Är bara bra på att flumma ut mycket text om lite (ngt ska man väl ha med sig från pluggåren...) Sen tycker jag det är intressant oxå, gör väl sitt till! :)

Mina svarta myror gör sig mycket väl till teak!

Camilla said...

Hej!

Jag köpte ett Bra Bohag soffbord igår på Blocket och försöker utröna om det är betsat eller oljat trä då det har lite fula fläckar på bordskivan. Och så hittade jag hit till din blogg :)

400 bpm said...

Vill bara påpeka att det heter Eilas och inte Elias!

malla said...

Påpeka du på bara! Har fått infon från nätet, bevisar väl bara att man inte ska tro på allt man läser! :)