Saturday, August 8

Who do you think you are? Eller varför Grand har så underlig klädkodex...

Torsdagkvällarna under sommaren innebär ju ofta Grand här i Borås. Såhär efter några stycken undrar jag verkligen varför...

1. Personalen där borde ju gå ett antal månader i charmkurs alternativt byta jobb. Vi har blivit infixade någon gång, alltså stått med på en lista - då blir man synad uppifrån och ner av personalen vid dörren, vilka samtidigt ser väldigt skeptiska ut - är du verkligen den personen som står med här?!?! Och en annan gång blev en av oss inte ens insläppt - återkommer till det. Serveringspersonalen då.... Senast jag var där var det väldigt mycket folk på uteserveringen och det fanns inte bord till alla så det stod folk lite överallt. Först blev hon jag pratade med undanknuffad, och vi tänkte - jaja det var väl bråttom och det var väl bara en oturlig knuff. Till en stund senare när en annan servitör satte en armbåge i ryggen på mig, inte så oturlig utan snarare välriktad. Några timmar senare stod jag och kollade på uppträdet lutad mot ett bord - då kommer någon och verkligen knuffar undan mig, för att han skulle ta glasen som stod längre in... Jag förstår att det är stressigt och svårjobbat med mycket folk, men med enkel hövlighet kommer man långt. Med ett ursäkta så hade jag flyttat på mig - knuffar och armbågar gör mig bara sur.

2. Klädkodexen då... Syfte med den är väl att uteställena vill ha dit en viss publik, men när de drar det för långt blir det ju bara löjligt, för att inte säga diskriminerande.. Grands klädpolicy har jag inte hundra koll på men killar måste uppenbarligen ha hellånga byxor på sig.
Exempel ett
- vi satt på uteserveringen och jag skulle gå in och uppsöka damrummet. Det skulle killen före mig också, alltså inte damrummet utan herrarnas! På väg in blev han stoppad i dörren av en vakt - nänä, du får inte komma in, du har fel kläder. Han hade långa trekvartsjeansshorts som slutade långt ner på vaden... Märk väl att då hade han fått komma in på uteserveringen, men in för att uppsöka toaletten kom han inte... Oj - tänkte jag som också hade trekvartsjeans och ett linne. Frågade vakten "Får jag komma in?" och förväntade mig också ett nej. Men med mig var det inga problem...
Exempel två
- Samma trekvartsbyxeproblem fick den ene killen som inte kom in fast han stod med på listan, utan han blev stoppad redan i entrén... Utan pardon - han fick inte komma in. Samtidigt som det gick tjejer därinne inne i låravklippta jeansshorts (men det är ju klart mooooooode så det går an, antar jag?) Får de verkligen komma undan med sån könsdiskriminerande klädkod?

Som sagt - vem tror de att de är??

No comments: