Tuesday, September 8

De bidde...

Lite som i sagan om skräddaren som skulle sy en kostym och det till slut bidde ingenting, har en ny klänning jag köpt förändrats..

Den började med att vara svart och vit när jag köpte den, vintage 70-tal, vintage i ordets rätta bemärkelse då den låg i förpackningen! Den luktade väldigt starkt av kemikalier, färg förmodligen, så jag slängde den i maskinen med lite annat. Då blev det vita missfärgat, den andra tvätten var urtvättade saker så jag misstänker nästan att det var klänningen själv som färgade av sig. Jaja, tänkte jag, jag testar med lite klorin, det är ju 100% bomull. Då blev den helkonstigt brun, fast det vita var fortfarande samma missfärgning som
tidigare! Tänkte att jag har inget att förlora och jag hade lite svart textilfärg..! Då blev den till slut väldigt bra, det svarta blev svart igen och det vita blev gråblått.

Kopiöst skrynklig - direkt från strykhögen..

No comments: