Wednesday, September 16

Kaos må vara granne med Gud..

Men totalkaos aka total mayhem måste vara granne med centralbron i Borås..

Av någon anledning som bara en fallen ängel kan veta så håller de på att bygga en rondell där, vilket de tror ska göra att trafiken flyter smidigt. Vad de inte har tagit med i beräkningen är att bara ett fåtal Boråsare kan rondellregler...

Och som cyklist/gångare med vägarna förbi där varje arbetsdag inser jag att jag aldrig kommer komma över den korsningen. Åtminstone inte utan livet som insats.. Stanna för någon på övergångstället??! I Borås??! Nej, nej.. För mindre än en vecka sedan cyklade jag över ett (på cykelbanan, inte på övergångstället - givetvis!) och höll på att förlora bakdäcket för att en liten golf inte orkade vänta två sekunder tills jag var helt över.

Under byggtiden är det extra kaosartat. I början växlade de med att stänga av gång/cykelbanorna på respektive sida av vägen. I måndags, när jag för en gångs skull körde bil hade de stängt av båda två?! Var de som cyklade/gick fick ta vägen vette sjutton, de fick väl ta en lång omväg till nästa övergång. Idag hade de tagit bort rödljusen helt och hållet... Klart att folk måste vänja sig vi att det inte finns några rödljus där när det ska bli en rondell, men måste de avvänja dem så fort? Det är ju ingen rondell där än, så huvudledsreglen torde gälla, synd bara att inte så många vet om den eller för den delen ens vet vilken gata som är huvudled?? Vi spekulerade faktiskt på jobbet om 180:an fortfarande är huvudled förbi Norrby, nu när de dragit om all tung trafik. Måste jag kolla imorgon så åtminstone jag kör rätt!!

No comments: