Saturday, May 15

Föräldrarna eller barnen det är fel på?

En av William Sweetloves skulpturer är vandaliserad och Hasse Persson ondgör sig, med all rätt, att barnen klättrar på skulpturerna.

Den här bilden är rätt fascinerande.. Jag har inte sett så många slappa curlingföräldrar samlade på bild innan...

Ok att barnen inte vet att man inte ska klättra på skulpturerna, men när föräldrarna står en meter i från och tittar på och även hjälper dem upp, då börjar man ju undra hos vem felet ligger. Vågar jag mig på en gissning anser dessa föräldrar att "Å men mitt lilla änglabarn förstör ju ingenting" "De får väl skylla sig själva att de ställer ut så roliga skulpturer", "Mina barn måste få leka fritt och utvecklas utan några förmaningar" (Som de åtskilliga föräldrar vars barn jag sa till när jag satt i kassan, att klättra inte på kassabandet, du kan ramla ner och slå dig. Eller killen som stal min lillebrors cykel när han var mindre "Nej, han har inte stulit någontiiing, någonsiiin!" trots att cykeln stod på deras uppfart och killen i sig var en känd busunge...) Ingen konsekvensanalys av att saker kan gå sönder och att det då kostar, nej då, bara mina barn får utvecklas fritt... Som någon skrev i kommentarerna, ramlar något barn ner så blir det väl ramaskri från föräldrarna att skulpturerna är farliga..

Det finns en rätt bred linje mellan föräldrar som skriker och svär åt sina barn och föräldrar som låter sin barn gör vad som helst utan tillsägelse - Och tack och lov är väl merparten av föräldrarna i mittfåran. Men inte de som är med på denna bild i alla fall..

No comments: