Monday, March 28

Christel

Kanonfyndade denna fina tavlan på Gärdhem för ett tag sedan. Jag skulle betala böcker och stod och väntade på att han skulle leta fram en kasse till mig och fick syn på något bakom en lampskärm på en hylla - den här tavlan! Den ska jag också ha sa jag, den var inte prismärkt och han sa "En 10?". Så för 10 kronor fick jag mig en Christel!

För en Christel är det tydligen. Jag kände dels igen den för jag hade sett den i en av de senaste numren av Bolig, precis samma tavla. Och söker man på Christel Marott få man upp en massa fina illustrationer denna danska konstnär har gjort.

Men jag kände även igen den någon annanstans ifrån och frågade mamma om hon hade haft några sådana tavlor och försökte så gott jag kunde beskriva den över telefon - Näe, det var inget hon kände igen. Men nu när jag visade en bild på den när vi träffades i lördag, sa hon - Jaha, en Christel! Som om det var det mest självklara i hela världen att alla visste vem denna Christel var... (inte jag inte) Mamma hade inte vad hon kunde minnas haft några tavlor av henne, men däremot hade hon haft en bok med illustrationer av Christel i. Som jag förmodligen bläddrat i någon gång då, i och med igenkänningen!

Så nu är jag besatt av att hitta fler tavlor av denna danska dam!

No comments: